Magister is opgebouwd uit een modulair systeem. De ene school kan daardoor een andere invulling van Magister hebben dan de andere school. Neem daarom bij vragen, of bijvoorbeeld inlog problemen, altijd eerst contact op met de beheerder van Magister op uw school. Zij zijn uw eerste aanspreekpunt.
Op 1 augustus 2018 zijn wij overgestapt op een nieuwe technologie HTML 5 en CSS3. Met de vernieuwde Magister 6 omgeving verhogen wij de stabiliteit van Magister. Magister 6 is een modern en veilig platform dat klaar is voor verdere functionele groei. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening uitbreiden en uw gebruiksgemak vergroten.
Een van de belangrijkste redenen om over te stappen op een andere technologie, is dat de Microsoft Silverlight technologie wordt uitgefaseerd en geen ondersteuning meer biedt in browsers en devices. Ook vinden er geen vernieuwingen, doorontwikkelingen en security updates meer plaats. Door die uitfasering voldoet de Magister 5 omgeving niet meer aan hedendaagse stabiliteit- en continuïteiteisen.
Onderwijzend personeel met de systeemrollen Docent, Mentor, Teamleider, Decaan, Praktijkbegeleider of een Vrije rol.
U kunt leerlingen zoeken op stamnummer, roepnaam, achternaam, studie, klas of lesgroep. Personeel kunt u vinden op naam of docentcode.
Ja, u kunt via ‘Zoeken’ een klas of lesgroep invoeren, dan worden de leerlingen uit die klas of lesgroep weergegeven. Deze lijst kan geprint of geëxporteerd worden.
Ja, dat is mogelijk. Kies bij ‘Zoeken’ voor leerlingen met de rol Mentor en klik op de export- of printknop.
Klik links onder in de menubalk op het versienummer van Magister om de pagina met release informatie te openen. Hierop staat een link naar de meest recente releasenotes.
Nee, Maestro wordt in de nabije toekomst vervangen door een nieuwe Magister App voor onderwijzend personeel. Tot die tijd kan de applicatiebeheerder of iemand binnen de organisatie de uitnodiging versturen vanuit Magister Desktop (RDP).
Andere rollen zoals bijvoorbeeld de Mentor kunnen alleen opgevraagd worden als u ‘Buiten de les’ werkt.
Het ActiveX component is dermate verouderd, dat we dat niet meer willen gebruiken voor Magister 6. Er zijn plannen om een integratie met Microsoft® Office | Office 365® te bouwen. Zodra wij hierover meer informatie hebben, informeren wij u via de Roadmap, de 4 wekelijkse releasenotes en de Magister Nieuwsbrief.
Wijzigingen worden iedere nacht gesynchroniseerd. Dit doen we niet realtime in verband met de mogelijke impact op de stabiliteit en performance van Magister. Het heeft geen impact op een overgenomen les of dagroosterzaken, maar alleen op structurele aanpassingen in het basisrooster.
Naar verwachting zou een (aangepast) basisrooster minimaal 1 dag van tevoren bekend moeten zijn. Wel is het na ongeveer 30 minuten mogelijk om cijfers in te voeren.
In Magister 6 is dat niet meer mogelijk. Magister 6 heeft 1 regulier ‘.magister.net’-adres. Op dit adres moet u via ‘externe authenticatie’ inloggen. Magister 6 krijgt geen intern adres en daarom is het niet mogelijk een andere authenticatie te koppelen aan intern gebruik.
Dit heeft te maken met onze belangrijkste prioriteit en dat is stabiliteit en performance. Uit onderzoek is gebleken dat bij veel gebruikers het aantal ongelezen logboekitems iedere dag enorm oploopt, met als resultaat dat aan het eind van het jaar gebruikers meer dan 1000 ongelezen logboekformulieren open hadden staan. Daarom hebben we notificaties instelbaar gemaakt. Gebruikers kunnen nu zelf aangeven waar zij over genotificeerd willen worden. Ook zorgt dit voor een betere performance en stabielere software.
Om technische redenen is het helaas niet mogelijk om in de preview te zoeken naar personeel of leerlingen.
Bij instellingen kan per rol aangegeven worden welke type logboekformulieren in de widget met ‘Ongelezen logboekformulieren’ getoond moeten worden.
Nee, deze functie is aangepast. De docent heeft nu de keuze om in de agenda te kiezen voor ‘niet verantwoorde lessen’. Met deze functionaliteit kijkt Magister 7 dagen terug en toont alle lessen die niet zijn verantwoord.
Deze notificaties kunnen alleen ingezien worden door de Mentor, Decaan, Teamleider en/of Vrije rollen. Afhankelijk welke rol de applicatiebeheerder van Magister voor de notificatie heeft aangezet ziet u leerlingen die voldoen aan de criteria.
Een docent kan in Magister 6 geen afspraken met onderwijstijd meer aanmaken of bewerken. Dit is functionaliteit die bij de rol van roostermaker en/of een onderwijs ondersteunend personeelslid is belegd. Omdat het een afspraak met onderwijstijd betreft kan deze achteraf niet meer worden aangepast.
Als de docent het recht heeft om wijzigingen aan te brengen, dan kunnen registraties aangepast worden via het fotoboek of de leerlinglijst. Er is verder geen aparte actie voor nodig.
Als de docent hiervoor geautoriseerd is, kan hij/zij via het lesdashboard binnen het menu ‘Registraties’ kiezen voor ‘Bijzondere registratie’. Hier heeft de docent de mogelijkheid om een andere reden te registreren dan de standaard.
Ja, dat is mogelijk. Via het lesdashboard kan zowel het fotoboek als de leerlinglijst worden geprint via de printen-knop in de knoppenbalk.
Het is mogelijk het huiswerk en/of aantekeningen over te nemen van een vervallen les die in de komende zeven dagen plaatsvindt of van vervallen lessen van de afgelopen 14 dagen. Gebruik hiervoor de knop ‘Lesgegevens’ op het tabblad ‘Huiswerk’.
In Magister 6 is het niet meer nodig om leerlingen individueel aanwezig te melden. Door de les te verantwoorden, worden alle leerlingen zonder absentie of vrijstelling automatisch aanwezig gemeld.
Er kunnen vanaf zowel een lokale bron, als vanuit het onderdeel ‘Bronnen’ binnen Magister bijlagen toevoegd worden. Via de tab ‘Bronnen’ heeft u direct toegang tot het onderdeel ‘Bronnen’. Het toevoegen van een bestand kan door het bestand naar het ‘wolkje’ te slepen of door te klikken op ‘Als bijlage toevoegen’.
Ja, dat kan. Zorg er wel voor dat de agenda op de lijstweergave staat. Via de printknop kan alle lesinformatie (o.a. huiswerk) dan afgedrukt worden.
Het is mogelijk om de agenda’s van maximaal zes extra personen toe te voegen. Makkelijk als u bijvoorbeeld een gezamenlijke afspraak in moet plannen. Hiervoor is rechtsboven in de agenda de kalenderknop ‘Agenda toevoegen’ beschikbaar.
Binnen de week- en dagweergave van de agenda kan een periode geselecteerd worden om daarvoor een nieuwe afspraak te maken. De nieuwe afspraak neemt zowel de datum als de begin- en eindtijd van de selectie over.
Ja, dat kan. Via het tabblad kunt u de weergave wisselen naar de weergave werkweek of weergave dag. Hier is het ook mogelijk om een tijdschaal in te stellen. Deze voorkeur wordt opgeslagen in het profiel van de gebruiker, zodat dit maar een keer aangegeven hoeft te worden.
Nee, deze functie zit nog niet in Magister 6, maar staat wel op onze wensenlijst.
Ja, u kunt een les overnemen van een collega. Via de knop ‘Agenda toevoegen’ kan een agenda van een collega worden geopend. Selecteer vervolgens de les die u wilt overnemen en klik op de knop ‘Les overnemen’. Na bevestiging wordt de les verplaatst naar uw eigen agenda. Hiervoor heeft u het recht ‘Les overnemen’ nodig.
Als u ingeroosterd wordt om tijdens de examens te surveilleren, ziet u deze als afspraak in uw agenda. Deze afspraken zijn te herkennen via het label ‘Examen’.
Een docent mag in Magister 6 zelf geen afspraken met onderwijstijd meer aanmaken. Dit is functionaliteit die is toegewezen aan een roostermaker en/of een onderwijs ondersteunend. personeelslid.
U kunt op eenvoudige wijze via uw rol met behulp van het zoekscherm leerlingen van een klas of lesgroep aanvinken en verantwoorden. Dit kan tot een maximum van 40 leerlingen. Van de gekozen leerlingen krijgt u de afspraken die ze vandaag hebben in beeld. Met behulp van de kalender kunt u ook terugkijken en de juiste dag kiezen om eventuele aanpassingen te doen aan een verantwoorde les. De docenten zien hun lessen actief en de lessen van hun collega’s worden grijs getoond en zijn niet te selecteren. Door met de muis de juiste afspraak te selecteren, ziet u de registraties die op die afspraak staan. Hierop kunt u aanpassingen doen. Daarnaast is het mogelijk om een leerling voor een volledige dag ziek te melden. Met het aanvinken van de leerling worden alle lessen van die dag geselecteerd. Vervolgens meldt u de leerling ziek.
Als u liever alle kolommen van de actieve cijferperiode(n) in beeld wil hebben, dan kunt u ‘toon alle kolommen van de actieve cijferperiode’ aanvinken op het tabblad ‘Weergave’. Deze instelling wordt opgeslagen in uw profiel, zodat u dit maar een keer aan hoeft te geven.
Ja, deze functionaliteit is beschikbaar en kunt u vinden onder het menu ‘Kolom’.
Het kan zijn dat er geen cijferkolomverzameling is aangemaakt. Dit is nodig om te bepalen welke cijfers getoond moeten worden. Vraag uw applicatiebeheerder om dit in de Magister Desktop (RDP) in te richten.
U kunt vanaf zowel een lokale bron, als vanuit het onderdeel ‘Bronnen’ binnen Magister bijlagen toevoegen. Via de tab ‘Bronnen’ heeft de gebruiker direct toegang tot het onderdeel ‘Bronnen’. Het toevoegen van een bestand kan door het bestand naar het ‘wolkje’ te slepen of door te klikken op ‘als bijlage toevoegen’.
Nee, dat kan niet meer in Magister 6. Het ActiveX component uit Magister 5 is namelijk verouderd en niet meer te gebruiken. Wij hebben een integratie met Microsoft® Office | Office 365® op de planning gezet om te bouwen. Zodra wij meer informatie hebben, zullen wij u hierover informeren.
Dat heeft te maken met de garantie van de performance en stabiliteit. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat weinig beheerders meer dan 200 deelnemers aan een onderdeel toekennen (minder dan 0,5%). Mocht een beheerder toch gebruik willen maken van meer dan 200 deelnemers, dan kunt u meerdere onderdelen aanmaken met dezelfde inhoud.
U kunt bij het aanmaken van een onderdeel aangeven dat er maximaal ‘0’ deelnemers zich mogen inschrijven.
Ja, met de knop Exporteren wordt er een deelnemerslijst van de ingeschreven leerlingen per onderdeel in Excel gemaakt. In de export staan alle details per onderdeel, zoals minimum en maximum, geplaatste leerlingen, namen van de leerlingen, klas en of de leerling zichzelf heeft ingeschreven of dat hij/zij verplicht (v) ingeschreven is.
Nee, deze functie zit nog niet in Magister 6. Het onderwerp staat op de planning om zo snel mogelijk opgepakt te worden. We informeren u hierover via de Roadmap en releasenotes.
Ja, een activiteit kan naar jezelf gekopieerd worden, bijvoorbeeld om deze in een volgende (les)periode weer te gebruiken. Alle instellingen en onderdelen worden hiermee gekopieerd. Deelnemers dienen in de kopie opnieuw gekoppeld te worden. Het is ook mogelijk om een activiteit te kopiëren naar een collega.
Deze deelnemer heeft zich voor het maximaal aantal onderdelen ingeschreven.
Wanneer in het ‘aan’ veld minimaal 2 beginletters van een klas of lesgroep worden ingevuld, bijvoorbeeld L1., dan worden alle groepen zichtbaar in het scherm die met L1.. beginnen.
Het klopt dat mededelingen waarvan de einddatum verstreken is, zichtbaar blijven. In de widget op het vandaagscherm ziet de gebruiker alleen mededelingen waarvan de einddatum nog niet is verstreken. Binnen Berichten > Mededelingen staan alle mededelingen, ook waarvan de deadline al verstreken is.
De instelling van de tijd en tijdzone van uw smartphone kan afwijken. U kunt via instellingen op uw telefoon aangeven om de tijdzone automatisch in te stellen.