Skip navigation MENU

Vernieuwde integratie: Magister.me en Microsoft Teams

Werken met Magister.me en Microsoft Teams

U werkt met studiewijzers in Magister.me en u geeft op afstand les via Microsoft Teams. Dan kunt u zich voorstellen dat het voor leerlingen prettig is om via Magister.me te kunnen navigeren naar uw online les of naar uw klaslokaal (team of kanaal) in MS Teams. De keuze die u maakt is afhankelijk van de manier waarop uw school met MS Teams werkt.

Hieronder leest u eerst hoe u een koppeling maakt naar uw online les in MS Teams en daarna hoe u een link naar uw team of kanaal kunt opnemen in uw leerlijn.

Een koppeling maken met MS Teams

Let op: u koppelt een studiewijzer aan MS Teams. Werkt u met meerdere studiewijzers, dan voert u deze stappen dus voor iedere studiewijzer uit. In MS Teams krijgt de les de naam van uw studiewijzer.

Let op: de leerlingen die u al toegang had gegeven tot uw Studiewijzer hebben na het maken van de koppeling toegang tot uw videoles en/ of chat. Voegt u later een nieuwe leerling toe aan uw Studiewijzer, dan moet u deze leerling handmatig uitnodigen in MS Teams (via genodigden).

Leerlingen wiens Microsoft-account niet gekoppeld is, worden eveneens niet toegevoegd.

Het is dus belangrijk dat u ervoor zorgt dat uw leerlingen hun account hebben gekoppeld én dat u alle leerlingen die toegang tot de Studiewijzer nodig hebben toegevoegd zijn, voordat u onderstaand stappenplan uitvoert.

1. Navigeer naar de studiewijzer waarin u een koppeling wilt maken. Klik vervolgens in de rechter taakbalk op ‘Online Klaslokaal’. Er opent dan een pop-up scherm.

2. Klik in de pop-up op ‘Microsoft Teams meeting aanmaken’. U krijgt de eerste keer de melding dat u uw Microsoftaccount opnieuw moet koppelen, om de juiste toestemmingen te verlenen aan Microsoft. Hoe u dit doet, leest u hier. Doorloop vervolgens stap 1 en 2 opnieuw. Er opent een nieuwe pop-up, die mogelijk een leeg scherm toont. Scrol in dat geval naar beneden en klik op ‘link’.

3.  Er opent dan een nieuw tabblad waarin u enkele instellingen kunt wijzigen. U kunt aangeven of uw leerlingen eerst in de lobby terecht komen, of u een melding wilt krijgen als leerlingen de les betreden of verlaten en tot slot kunt u instellen wie er kan presenteren.

Als u hier kiest voor ‘alleen ik’ dan kunnen leerlingen uw les niet overnemen.

4. Klik op opslaan en klik het tabblad weg. Klik in Magister.me de pop-up weg. U heeft dan de mogelijkheid om vinkjes uit te zetten en de videoles en/ of chat direct op te starten.

Let op: het is belangrijk dat u direct klikt op ‘deelnemen aan de videoles’. U wordt dan doorgestuurd naar MS Teams. U start daar dan de vergadering. Dit is om de juiste koppeling te leggen met MS Teams. U kunt de vergadering na een paar seconden beëindigen.

5. Klik op ‘Opslaan’. In uw Studiewijzer staan dan de linkjes naar uw videoles en/ of chat.

Tot slot: via de chat in MS Teams kunt u leerlingen een melding geven dat uw les zo gaat starten. U gebruikt daarvoor het uitroepteken in het chatvenster. Kies vervolgens voor ‘urgent’. Uw leerlingen krijgen dan iedere twee minuten een melding, totdat zij de les betreden.

U kunt in de chat ook voorafgaand of na afloop van de les berichten of bestanden delen. Op die manier is de informatie voor leerlingen via op één plek benaderbaar.

 

Een link naar uw bestaande team of kanaal opnemen in uw leerlijn

Om een link naar uw kanaal op te nemen in uw leerlijn, volgt u onderstaand stappenplan:

 

  1. Open MS Teams en klik op Teams in de linkertaakbalk
  2. Klik op de drie puntjes naast de naam van uw klaslokaal (team of kanaal)
  3. Klik op ‘Link naar het kanaal/ team ophalen’. Er verschijnt een pop-up met een link. Klik in de pop-up op ‘kopiëren’.
  4. Open uw Magister.me-omgeving en navigeer naar de studiewijzer waaraan u de link naar uw klaslokaal in Teams wilt toevoegen.
  5. Klik vervolgens op een willekeurige leereenheid en klik rechtsboven onder het kopje ‘Naslagwerk’ op de +-knop.
  6. Er opent een pop-up scherm. Kies daar voor de +-knop (Bron toevoegen) en kies voor ‘Link’.
  7. Plak de link in het pop-up scherm dat nu verschijnt en klik op ‘Opslaan’.
  8. Vul de juiste meta-data in (geef de bron in ieder geval een naam, bijvoorbeeld ‘Het klaslokaal in MS Teams’ en vul in ieder geval ook het ‘soort bron’ in). Klik dan op Voeg toe.

Uw klaslokaal is vanaf dit moment direct toegankelijk via Magister.me. Doordat u de link heeft toegevoegd als naslagwerk, is de link zichtbaar in iedere leereenheid. Leerlingen hoeven dus niet meer te zoeken en al hun leermiddelen zijn toegankelijk vanaf één centrale plek.