Skip navigation MENU

Veel gestelde vragen

  1. Inloggen
  2. Vandaagscherm
  3. Instellingen
  4. Leerplan
  5. Studiewijzer
  6. Leereenheden in de studiewijzer
  7. Voortgang van leerlingen in de studiewijzer
  8. Opdrachten
  9. Bronnen

Inloggen

Kan Magister ook de schoolnaam onthouden?

Nee, de schoolnaam wordt niet onthouden en moet u telkens opnieuw invoeren op het moment dat u inlogt.

Log ik op magister.me hetzelfde in als in Magister?

Ja, u kunt dezelfde inlognaam en het wachtwoord gebruiken om in te loggen in Magister.me

Moet ik echt uitloggen of is het Magister.me venster sluiten voldoende?

Als u het venster sluit, dan logt u ook automatisch uit van de Magister.me omgeving

Moet ik telkens opnieuw inloggen na bijvoorbeeld een uur lesgegeven, of blijf ik ingelogd, ook al gebruik ik Magister.me even niet?

Met het sluiten van de browser logt u ook automatisch uit. Ook als u de browser open heeft staan, sluit de applicatie zichzelf automatisch na een bepaalde periode. U moet dan opnieuw inloggen.

Waar zit de uitloggen knop?

Klik rechts bovenin het scherm op het poppetje en vervolgens op ‘uitloggen’.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Vandaagscherm

Kan ik de volgorde van de tegels aanpassen?

Ja, de tegels kunt u over het hele scherm slepen naar de plek die u prettig vindt. En wilt u een tegel op de plek van een andere tegel zetten, sleep de tegel die u wilt wisselen dan eerst naar een lege plek en plaats de andere tegel op de vrijgekomen plek.

Wat is de volgorde van de gegevens in de tegels? En kan ik die wijzigen?

In de tegels ziet u staan altijd de meest recente geopende elementen. Bij studiewijzers ziet u bijvoorbeeld de vijf laatst geopende studiewijzers.

Kan ik het beste via het menu of via de tegels navigeren naar de verschillende onderdelen?

Wat u de prettigste manier vindt. Maar als u bijvoorbeeld binnen de tegel ‘Studiewijzer’ op de naam van een studiewijzer klikt, opent deze Studiewijzer zich meteen. In dat geval scheelt het een aantal klikken ten opzichte van het menu.

Wat betekenen de grijze balken in de tegel van de opdrachten?

De grijze balken geven de voortgang van het aantal ingeleverde opdrachten aan.

Veranderen de balken in de tegel van de opdrachten van kleur op het moment dat bijvoorbeeld alle opdrachten van de leerlingen zijn ingeleverd of beoordeeld?

Nee, dat is nog niet mogelijk. De balken blijven grijs van kleur.

Kan ik de achtergrond van Magister.me veranderen?

Ja, dat kan via het instellingen menu. Klik rechts bovenin op het icoontje met het poppetje en dan op ‘instellingen’ > ‘systeem instellingen’. Klik vervolgens op de gewenste achtergrond of klik op ‘achtergrond toevoegen’ om zelf een nieuwe achtergrond te selecteren.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Instellingen

Hoe koppel ik OneDrive of Google Drive?

Door in de instellingen te klikken op ‘koppel’. Vul vervolgens eenmalig uw accountgegevens in. De bronnen uit OneDrive en/of Google Drive zijn daarna beschikbaar in Magister.me.

Waarom zou ik OneDrive of Google Drive koppelen aan Magister.me?

U kunt zo snel een bron toevoegen vanuit OneDrive of Google Drive

 

Terug naar boven Terug naar boven

Leerplan

Wat is het verschil tussen een leerplan en een studiewijzer?

In een leerplan plant u voor een heel jaar wat u met een groep voor uw vak wilt doen. In een leerplan maakt u de basis (het sjabloon) voor de studiewijzers die daaruit voortvloeien. Een leerplan is alleen voor u (en uw collega’s) zichtbaar en niet voor leerlingen of ouders (ouders kunnen nu toch nog niet inloggen?). Zij zien alleen de studiewijzers die uit de leerplannen voortkomen.

Waarom zie ik leerplannen van andere docenten?

Op dit moment is het nog niet mogelijk op leerplannen te autoriseren voor een specifieke groep mensen. Daarom kunt u de leerplannen van andere docenten inzien en ook aanpassen.

TIP: maak met uw collega’s afspraken over of er leerplannen aangepast mogen worden, oor wie en hoe het duidelijk wordt welke aanpassingen er zijn gedaan. Dit voorkomt verrassingen.

Hoe kan ik het snelste zoeken binnen leerplannen?

U kunt via de filterbalk aan de linkerkant van uw scherm het makkelijkst zoeken.

Om ervoor te zorgen dat uw zoekfunctie goed blijft werken, is het belangrijk dat u bij het aanmaken van een leerplan de metadata zorgvuldig worden ingevuld.

Wanneer verandert de status van een leerplan?

Na het aanmaken van een leerplan krijgt deze de status ‘nieuw’. Om van een leerplan een studiewijzer af te leiden, moet het leerplan eerst vrijgegeven worden. Er kunnen daarna geen wijzigingen meer gemaakt worden in het desbetreffende leerplan. Na vrijgave verandert de status in ‘vrijgegeven’.

Hoe kan ik een hoofdstuk aanpassen?

Door het hoofdstuk in de tijdlijn te selecteren en vervolgens op het pennetje te klikken in de titelbalk onder de tijdlijn.

Hoe kan ik een hoofdstuk verplaatsen?

Door met een ingedrukte linkermuisknop te slepen op de puntjes die onderaan het hoofdstuk worden weergegeven in de tijdlijn.

Hoe kan ik een hoofdstuk langer of korter maken?

U kunt dat op twee manieren doen;

  • Optie 1: U kunt het hoofdstuk selecteren en vervolgens op het pennetje te klikken in de balk onder de tijdlijn. In het scherm dat zich dan opent kunt u de duur aanpassen.
  • Optie 2: Door het hoofdstuk te selecteren en met een ingedrukte linkermuisknop te slepen op de pijltjes die in de tijdlijn aan de rechterkant van een hoofdstuk staan.
Hoe maak ik een extra hoofdstuk aan?

Door rechts in de tijdlijn op de toevoegen knop te klikken.

Hoe kan ik een hoofdstuk verwijderen?

Door het hoofdstuk te selecteren en vervolgens op het kruisje te klikken in de balk onder de tijdlijn.

Staan de vakanties ook in een leerplan en studiewijzer?

Ja, bij de implementatie leveren scholen de vakanties aan en deze worden opgenomen in Magister.me.

Waarom moet is het nodig om bij het leerplan een start en einddatum aan te geven?

Een leerplan is een plannen voor een heel schooljaar. De start- en de einddatum vormt de basis van het leerplan (waaronder de tijdlijn).

Waarom staan de hoofdstukken over de vakanties heen geplaatst?

Als een hoofdstuk bijvoorbeeld acht weken duurt en er valt een vakantie van twee weken binnen dit hoofdstuk, duurt in de tijdlijn van het hoofdstuk automatisch tien weken, dus inclusief de vakantie.

Hoe kan ik de volgorde van de leereenheden aanpassen?

Door met een ingedrukte linkermuisknop te slepen op het plaatje/puntjes gekoppeld aan de leereenheid

Wat betekenen de verschillende knoppen in de menu’s uit een leerplan?

Door rechts bovenin op het menu te klikken, ziet u tekst bij de verschillende knoppen:

Pas het leerplan aan
 

Gebruik deze knop maar niet
 

Kopieer het leerplan naar het nieuwe jaar
 

Verwijder het leerplan
 

Hoe voeg ik een plaatje toe/pas ik een plaatje aan in een leereenheid?

Door op het pennetje aan de rechterkant van de leereenheid te klikken en vervolgens te klikken op de afbeelding. Selecteer vervolgens de gewenste afbeelding.

Hoe voeg ik een extra leereenheid toe?

Door onderin de leereenheden te klikken op leereenheid toevoegen.

Hoe kan ik het plaatje bij een hoofdstuk aanpassen?

Door in de titel van het hoofdstuk onder de tijdlijn te klikken op het pennetje en vervolgens op afbeelding

Wat is het verschil tussen een open programma en een product gebaseerd programma?

Een open programma begin je met een leeg leerplan, je voegt hier zelf de hoofdstukken, leereenheden en leerdoelen toe. Bij een product gebaseerd leerplan haal je deze gegevens rechtstreeks op bij de uitgever.

Het leerplan wordt gevuld met de digitale leermiddelen die beschikbaar zijn bij de uitgever. Dit kan op dit moment alleen voor leerjaar 1 voor de vakken Nederlands, Engels, Frans, Geschiedenis en Duits. We hebben van verschillende methoden de content van de leermiddelen in Magister.me staan.

Hoe weet ik of voor mijn vak/methode/leerjaar het leerplan van de uitgever in Magister.me gezet kan worden?

De volgende methoden zijn beschikbaar voor het eerste leerjaar:

Wijzigen: verwijderen Kern Nederlands

Kan ik ook bronnen toevoegen aan mijn leerplan?

Nee, de bronnen die je wilt gebruiken kunnen afwijken per klas/studie. Daarom is het logischer om deze toe te voegen in de specifieke studiewijzers. Een leerplan vorm de basis, hierin geef je aan welke hoofdstukken je wanneer wilt behandelen. De studiewijzers met de bronnen vloeien daaruit voort.

Welke stappen zijn minimaal nodig om een leerplan aan te maken?
  • Kies module ‘Leerplan’
  • Klik rechts op de plusknop
  • type naam met Vak – Leerjaar/niveau – je docentnaam
  • Kies lesperiode 18-19
  • Laat start en einddatum staan
  • Selecteer Aanbod, Studie, Vak
  • Kies Open programma (als je methode niet beschikbaar is) of product gebaseerd (als je methode wel beschikbaar is).
  • Klik op voeg toe

TIP: Vul zoveel en nauwkeurig mogelijk de gegevens (metadata) van uw leerplan in. De zoekfunctie van magister.me wordt hierdoor gevuld en dat maakt het vinden van specifieke content of onderwerpen alleen maar makkelijker.

Kan ik een studiewijzer ook aanmaken als mijn methode niet beschikbaar is en is het nodig om ook hier eerst een leerplan aan te maken?

Ja, u kunt een studiewijzer maken voor methoden waarvoor niet een standaard sjabloon beschikbaar is. Hiervoor selecteert u de keuze ‘Open Programma’ bij het aanmaken van een leerplan. Op deze manier kunt u ieder leerplan vormgeven. Van weektaken tot thema-gebaseerd en van eigen content tot uitgeversmethoden. Van het gemaakte leerplan kan dan een studiewijzer worden afgeleid.

Kan ik mijn leerplan ook vanaf 1 augustus laten starten?

De leerplannen starten altijd in principe bij aanvang van een schooljaar. Als de zomervakantie bij uw school duurt tot bijvoorbeeld 20 augustus, dan kan een leerplan ook vanaf 20 augustus worden aangemaakt. Door de start- en einddatum aan te passen van het leerplan kunt u iedere gewenste start- of einddatum kiezen.

Op welke manieren kan ik in een leerplan het beste hoofdstukken en leereenheden aangeven?

Voorbeeld 1: de meest gebruikte vorm is hoofdstuk > paragraaf indeling. Waarbij de paragrafen de leereenheden zijn

Voorbeeld 2: de hoofdstukken als onderwerpen en de leereenheden als de leerdoelen

Voorbeeld 3: de hoofdstukken als periodes en de leereenheden als eindtermen

Het belangrijkste in deze is dat er geen goed of fout is. Zorg ervoor dat het leerplan en de studiewijzer aansluiten op de manier van lesgeven van de docent en een duidelijke volgordelijkheid/structuur voor de leerling vormen.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Studiewijzer

Welke stappen zijn minimaal nodig om een studiewijzer te maken:
  1. Kies module studiewijzer
  2. Klik rechts op de plusknop
  3. Kies lesperiode 18-19
  4. Selecteer het niveau-vak waarvoor je een studiewijzer maakt
  5. Selecteer de naam van het Leerplan dat als basis dient
  6. Pas de naam van de studiewijzer aan naar Vak-leerjaar/niveau-docentnaam
  7. Klik op voeg toe
Wat betekenen de knoppen in het menu aan de rechterkant?

Pas de studiewijzer aan
 

Importeer hoofdstukken uit een methode
 

Geef leerlingen toegang tot de studiewijzer
 

Geen je collega’s toegang tot de studiewijzer
 

Verwijder de gehele studiewijzer
 

Wat kun je met de knop importeer hoofdstukken in een studiewijzer?

Via ‘importeer hoofdstukken’ kunnen er hoofdstukken vanuit de uitgeversmethodes geïmporteerd worden. Dit geldt voor hoofdstukken uit de verschillende methodes die beschikbaar zijn in Magister.me.

Hoe kan ik een hoofdstuk aanpassen?

Door het hoofdstuk in de tijdlijn te selecteren en vervolgens op het pennetje te klikken in de titelbalk onder de tijdlijn.

Hoe kan ik een hoofdstuk verplaatsen?

Door met een ingedrukte linkermuisknop te slepen op de puntjes die onderaan het hoofdstuk wordt weergegeven in de tijdlijn.

Hoe kan ik een hoofdstuk langer of korter maken?
  • Optie 1: Door het hoofdstuk te selecteren en vervolgens op het pennetje te klikken in de balk onder de tijdlijn. In het scherm die zich dan opent kan de duur worden aangepast.
  • Optie 2: Door met een ingedrukte linkermuisknop te slepen op de pijltjes die in de tijdlijn aan de rechterkant van een hoofdstuk staan.
Hoe maak ik een extra hoofdstuk aan?

Door rechts in de tijdlijn op de toevoegen knop te klikken.

Hoe kan ik een hoofdstuk verwijderen?

Door het hoofdstuk te selecteren en vervolgens op het kruisje te klikken in de balk onder de tijdlijn.

Kan ik een hoofdstuk in een studiewijzer voor leerlingen ook op niet zichtbaar zetten, net als een leereenheid?

Nee, een hoofdstuk is standaard zichtbaar.

Waarom staan de hoofdstukken over de vakanties heen geplaatst?

Als een hoofdstuk acht weken duurt en er valt een vakantie van twee weken binnen dit hoofdstuk, zal in de tijdlijn het hoofdstuk automatisch tien weken duren inclusief de vakantie.

Worden wijzigingen die ik maak in een leerplan ook direct aangepast in de gekoppelde studiewijzer? En visa versa?

Op dit moment is er na het kopiëren nog geen koppeling tussen het leerplan en de studiewijzer.

Hoe kan ik de afbeelding bij een hoofdstuk aanpassen?

Door op het pennetje in de balk onder de tijdlijn te klikken en vervolgens een andere te selecteren.

Hoe kan ik leerlingen toegang geven tot studiewijzers?

Klik in het menu aan de rechterkant op het icoontje met het poppetje en de sleutel. In het scherm dat zich dan opent, kunt u met de ‘toevoegen’ knop klassen, lesgroepen of leerlingen toevoegen.

Hoe kan ik collega’s toegang geven tot studiewijzers?

Klik in het menu aan de rechterkant op het icoontje met het poppetje met de bril en de sleutel. In het scherm dat zich dan opent kunt u met de ‘toevoegen’ knop collega’s toevoegen.

Kan ik een collega ook alleen leesrechten geven voor een studiewijzer?

Nee, dit is niet mogelijk. Bij het toevoegen van een collega aan een studiewijzer heeft deze ook meteen bewerkrechten.

Uiteraard is het wel mogelijk voor de collega om op basis van een leerplan van een ander een eigen studiewijzer te maken.

Hoe kan ik een studiewijzer kopiëren?

Het is op dit moment alleen mogelijk om een extra studiewijzer te maken gebaseerd op het bovenliggende leerplan. Het kopiëren van de studiewijzer zelf is nog niet mogelijk.

Hoe ziet de leerling een studiewijzer?

De leerling ziet aan de linkerkant in het scherm de studiewijzer met de hoofdstukken staan. Zodra de leerling op een hoofdstuk klikt, verschijnen de leereenheden van dat hoofdstuk in beeld.

De leerling kan de leereenheid aanklikken en ziet dan het leerdoel, de instructie, het leermateriaal en wat er deze week en/of aankomend op het programma staat. Vanuit deze leereenheid kan de leerling doorklikken naar de volgende om zo door verschillende hoofdstukken van de studiewijzer heen te werken. De leerling ziet de inhoud van de leereenheid zoals de docent een studiewijzer ziet in de overzichtsweergave.

Waarom ziet de leerling geen planning in de tijd?

Dat is iets waar we mee bezig zijn. De leerling ziet wel een volgordelijkheid in de studiewijzer, maar nog niet de tijdlijn zoals de docent deze ziet.

Wat is het verschil tussen een opdracht toevoegen bij een studiewijzer en een opdracht toevoegen via opdrachten zelf?

Als een opdracht aangemaakt wordt vanuit de studiewijzer, is deze direct gekoppeld aan dat vak, het hoofdstuk en de leereenheid.

Als een opdracht aangemaakt wordt via opdrachten zelf, is het een vakoverstijgende opdracht. Het is mogelijk om deze op een later tijdstip te koppelen aan een studiewijzer.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Leereenheden in de studiewijzer

Hoe voeg ik een extra leereenheid toe?

Door onderin de leereenheden te klikken op leereenheid toevoegen.

Hoe kan ik een leereenheid verwijderen in een studiewijzer?

Als de leereenheid rechtstreeks in aangemaakt in de studiewijzer, kan deze worden verwijderd met de verwijderen knop (X-knop)

Kan ik leereenheden die ook in het leerplan staan, verwijderen?

Het leerplan is het raamwerk voor de studiewijzer. We gaan ervan uit dat wat in het leerplan staat, ook minimaal in de studiewijzer moet staan. Mocht dit niet het geval zijn, Dan kunt u de leereenheid op niet zichtbaar zetten in de studiewijzer.

Hoe kan ik een afbeelding toevoegen of aanpassen in een leereenheid?

Door op het pennetje aan de rechterkant van de leereenheid te klikken en vervolgens te klikken op de afbeelding.

Kan ik de volgorde van de leereenheden aanpassen?

Ja, dat kan. Sleep met een ingedrukte linkermuisknop op de afbeelding/puntjes gekoppeld aan de leereenheid naar de juiste plek.

Wat betekent het oogje bij een leereenheid?

Met deze optie kan een leereenheid op onzichtbaar worden gezet voor de leerlingen. Klik nogmaals op het oogje om de leereenheid weer zichtbaar te maken.

Hoe kan ik de velden ‘deze week’ en ‘aankomend’ vullen?

Deze worden gevuld op het moment dat een docent een opdracht aan de studiewijzer heeft gekoppeld. Vervolgens is in deze velden te zien wat er in welke week moet worden ingeleverd en welke aankomende opdrachten binnen de studiewijzer er nog aanwezig zijn.

Wat betekenen de 3 tabbladen aan de rechterkant van het scherm binnen een leereenheid?
  • Overzicht: hier wordt weergegeven hoe de leereenheid zichtbaar is voor de leerling
  • Groep arrangement: hier kan de docent de leereenheid inrichten en lesmateriaal arrangeren voor de groep die is gekoppeld aan de studiewijzer
  • Leerling differentiatie: hier kan de docent op leerling niveau de leereenheid inrichten en lesmateriaal arrangeren
Hoe kan ik voor de hele groep materiaal/opdrachten/bronnen arrangeren in een leereenheid?

Door naar het tabblad groep arrangement te gaan. Al het lesmateriaal wat op deze plek wordt gekoppeld is voor de gehele groep zichtbaar die is gekoppeld aan de studiewijzer

Hoe kan ik voor één leerling of een aantal leerlingen materiaal/opdrachten/bronnen arrangeren in een leereenheid?

Klik op het tabblad ‘leerling differentiatie’. U kunt hier per leerling of per groepje leerlingen het gewenste (extra) lesmateriaal toevoegen.

Moet ik niets opslaan als ik binnen een studiewijzer op leerlingen differentieer?

Nee, dat is niet nodig. Het opslaan van gegevens gaat automatisch.

Ik kan geen leerlingen selecteren op het tabblad ‘leerling differentiatie’, hoe kan dat?

Om leerlingen te selecteren, moeten zij individueel of als klas/ lesgroep gekoppeld zijn aan een studiewijzer. Dit kan in het menu aan de rechterkant van het scherm met de knop Leerling Toegang.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Voortgang van de leerlingen in een studiewijzer

Hoe kan ik de voortgang bekijken van het werk dat leerlingen gedaan hebben binnen de leereenheden?
  • Optie 1: Klik op een leereenheid in een studiewijzer en klik vervolgens rechts onderin op voortgang.
  • Optie 2: Klik in het Vandaagscherm op het kopje voortgang.
  • Optie 3: klik in het Vandaagscherm in de tegel voortgang op de titel van een studiewijzer om rechtstreeks van die studiewijzer de voortgang te bekijken.
Hoe wordt de voortgang van een leerling vastgesteld in de voortgangsbalk?

Door het aantal leereenheden te tellen waarvan de leerling op afgerond heeft geklikt.

Welke niveaus zijn er binnen de voortgang?
  • Niveau 1: De voortgang per studiewijzer: hier kan door middel van een percentage worden bekeken hoever de lesgroep is binnen de studiewijzer
  • Niveau 2: De voortgang binnen de studiewijzer: hier geeft een percentage per leereenheid de voortgang van de lesgroep aan, inclusief het gemiddelde resultaat van de binnen Magister.me ingeleverde opdrachten.
  • Niveau 3: Na het doorklikken op de leereenheid wordt per leerling de voortgang ook in kleur weergegeven voor het totaal aan leereenheden binnen een blok:
    • Grijs = niet gestart
    • Geel = gestart
    • Blauw = afgerond
  • Niveau 4: na het doorklikken op een leereenheid is per leerling de voortgang van het lesmateriaal binnen de leereenheid zichtbaar. Bij de opdrachten die al zijn beoordeeld, staat het cijferOok ziet u de volgende icoontjes die aangeven om welke lesmaterialen het gaat.

    Vanuit de icoontjes is het mogelijk door te klikken naar de leereenheid van de leerling.
  • Leerlingniveau: doorklikken op een individuele leerling geeft vervolgens een detailscherm met enkel informatie over deze specifieke leerling.
Hoe kan ik binnen de voortgang wisselen van hoofdstuk?

In het voortgangsscherm kunt u snel wisselen van hoofdstuk en studiewijzer door gebruik te maken van de filters rechts bovenin het scherm.

Wordt er rekening gehouden met de weging van lesmateriaal in een leereenheid in relatie tot de voortgang?

Nee, alle ingrediënten van de studiewijzer tellen even zwaar mee voor de voortgang binnen een studiewijzer.

Kan de leerling de voortgang ook zien?

Zeker. De leerling kan niveau 1 en 2 zien zoals de docent dit ziet. Ook ziet de leerling binnen de leereenheid welk materiaal al op afgerond is gezet.

Hoe geeft de leerling aan dat hij of zij een leereenheid heeft gemaakt?

De leerling kan bij het lesmateriaal aangeven dat hij/zij een leereenheid heeft afgerond.

Hoe weet ik of een leerling het materiaal ook daadwerkelijk heeft afgerond en niet zomaar op afgerond heeft geklikt?

Het voortgangsscherm wordt onder andere ingezet ter voorbereiding op een volgende les: wie loopt voor, wie loopt achter en waar ligt het zwaartepunt binnen de lesgroep. Deze informatie is snel inzichtelijk in het voortgangsscherm. Leerlingen die ineens grote delen van de studiewijzer hebben afgerond vallen op die manier ook direct op. Of controle gewenst is, is een keuze voor de school. Het hiervoor benodigde inzicht is direct beschikbaar voor de leerling en de docent.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Opdrachten

Op welke manieren kan ik een opdracht aanmaken?
  • Optie 1: Als u kiest voor opdrachten die niet aan een studiewijzer zijn gekoppeld, klik dan op het kopje opdrachten en vervolgens op de ‘toevoegen’ knop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opdracht voor een maatschappelijke stage of een werkweek.
  • Optie 2: Binnen een studiewijzer een opdracht aanmaken. Deze opdracht is dan meteen gekoppeld aan de studiewijzer en de leerlingen die aan die studiewijzer zijn gekoppeld, zien ook meteen deze opdracht. De opdrachten die binnen een studiewijzer worden aangemaakt zijn ook meteen zichtbaar onder het kopje opdrachten.
Hoe kan ik een bestaande opdracht koppelen aan een studiewijzer (leereenheid)?

Dit is nog niet mogelijk, een opdracht kan alleen worden gekoppeld aan een studiewijzer als deze binnen de studiewijzer is aangemaakt.

Hoe kan de leerling zien welke opdrachten het eerste afgerond moeten zijn?

De opdracht die het eerste afgerond moet worden, staat in het Vandaagscherm bovenaan het lijstje onder de tegel ‘opdrachten’. Ook is de opdracht zichtbaar in de studiewijzer binnen het veld deze week.

Kan de cijferschaal bij het beoordelen van de opdrachten worden aangepast?

Nee, de cijferschaal is 1- 10 of o,m, v,g

Wat betekenen de tabbladen rechtsboven in het opdrachtenscherm?
  • Overzicht: in dit scherm zijn alle leerlingen te zien, met daarbij de status van de opdracht, de bijlagen, de ervaren moeilijkheid door leerlingen, het cijfer en de feedback
  • Beoordelen gedetailleerd: hier kunt u per leerling de opdracht bekijken en beoordelen.
  • Evaluatie: in dit scherm kan een relatie worden gelegd tussen de ervaren moeilijkheid van de opdracht en de behaalde cijfers.
Hoe kan ik een de opdracht van een leerling nakijken?

Ga naar het 2e tabblad binnen de opdrachten en klik op ‘beoordelen gedetailleerd’. U kunt ook dubbelklikken op de naam of afbeelding van een leerling vanuit het overzicht. U kunt dan het volgende doen:

  • Aangeven of de leerling de opdracht opnieuw moet inleveren (rework) of dat de leerling de opdracht heeft afgerond
  • Een document met feedback toevoegen
  • Het behaalde cijfer invoeren
  • Algemene feedback invoeren
Wat betekent de status rework als ik een opdracht van een leerling nakijk?

De leerling heeft dan de optie om een tweede versie van de opdracht in te leveren.

Wat gebeurt er als een deadline een opdracht is verstreken en de leerling heeft nog niet ingeleverd?

De docent kan bij het nakijken van de opdracht zien als de leerling de opdracht te laat heeft ingeleverd. Eventueel kan de leerling de opdracht dan alsnog inleveren, maar dat is aan de docent.

Kan ik via OneDrive of Google Drive rechtstreeks in het ingeleverde document feedback geven?

Dat kan alleen als de leerling het document binnen de opdracht heeft aangemaakt via de knop ‘nieuw Office 365-document’. Als u op het bestand klikt opent deze zich automatisch in Office 365 en kunt u rechtstreeks in het document feedback geven.

Als de leerling een bestand als bijlage heeft gekoppeld, dan is het niet mogelijk om rechtstreeks in het bestand feedback te geven. Dit kan alleen als het bestand eerst wordt gedownload, aangepast met de feedback en vervolgens weer geüpload bij de opdracht.

Kan ik ook handmatig een document toevoegen waar ik mijn feedback inzet?

Ja, dit kan via de knop ‘feedback document/link’.

Is er een koppeling met de Magister cijferstructuur als ik de opdracht beoordeel?

Daar werken we aan, want natuurlijk is het de bedoeling dat je als docent maar op 1 plek cijfers hoeft in te voeren.

Wat staat er op het evaluatietabblad?

Op het evaluatieblad kunt u zien wat de relatie is met ervaren moeilijkheidsgraad van opdracht door een leerling en het behaalde cijfer. Mocht een leerling bijvoorbeeld aangeven de opdracht makkelijk te vinden, maar wel een slecht cijfer halen, dan is dit een mooi aanknopingspunt voor de docent om een gesprek met de leerling aan te gaan.

Hoe ziet de leerling een opdracht inclusief feedback?


Binnen de tegel Opdrachten ziet de leerling een overzicht van openstaande opdrachten. Door te klikken op het gekleurde balkje bovenaan de tegel wordt een totaaloverzicht van opdrachten getoond, ook kan direct doorgeklikt worden naar specifieke opdrachten.

Hoe weet de leerling dat een docent feedback bij een opdracht heeft neergezet?

Door vanuit het Vandaagscherm op opdrachten te klikken. Vervolgens ziet de leerling meteen per opdracht staan of er feedback is gegeven.

 

Terug naar boven Terug naar boven

Bronnen

Hoe kan ik een bron toevoegen?
  • Optie 1: bij het toevoegen van materiaal in een leereenheid, via de knop ‘toevoegen’ rechts onderaan het scherm
  • Optie 2: bij bronnen via de ‘toevoegen’ knop rechts bovenin het scherm
Wat is het verschil tussen een bron en een instructie?

Een bron is bestand en een instructie is een tekst verwijzend naar lesmateriaal op een andere plek. Denk bijvoorbeeld aan ‘Lees bladzijde 44 uit het tekstboek’

Zijn mijn bronnen voor iedereen zichtbaar?

Ja, tenzij u bij het aanmaken van een bron het vinkje privé opgeslagen heeft aangezet.

Wat voor soort bestanden kan ik in mijn bronnen zetten?

Vrijwel alle veel voorkomende bestanden worden ondersteund. Denk hierbij ook bijvoorbeeld aan links naar websites of YouTube filmpjes.

Kan ik meerdere bronnen in één keer toevoegen?

Nee, dit is niet mogelijk. We realiseren ons dat het vullen van de bronnen de eerste keer een tijdrovende klus is. Maar door alle metadata (extra informatie) goed en zorgvuldig te vullen, creëert u omvangrijke bibliotheek van bronnen waar de hele school gebruik van kan maken. En u zorgt ervoor dat de zoekfunctie (filteren) binnen magister.me op uw school optimaal werkt.

Hoe kan ik de metadata bij een bron aanpassen/aanvullen?

Door naar bronnen te gaan, de bron te selecteren en vervolgens links in het menu op het pennetje te klikken.

Moet ik het veld zoektermen ook vullen als de zoektermen al in de beschrijving en de naam staan?

Nee, bij het zoeken in bronnen wordt ook gebruik gemaakt van de naam. De zoekterm dubbel invullen heeft geen toegevoegde waarde.

Hoe kan ik bij het aanmaken van een nieuwe bron een vak staat toevoegen als deze nog niet in het rijtje bij de metadata staat?

De vakken worden gesynchroniseerd met Magister. Als het vak er niet tussen staat, neem dan contact op met de applicatiebeheerder op uw school.

Kan ik mijn bijlage van mijn bron aanpassen?

Dat kan alleen als u de bron als ‘privé’ heeft aangemerkt. Een bron die niet ‘privé’ aangemaakt is, is openbaar en kan door collega’s gebruikt worden. Daarom is achteraf aanpassen niet mogelijk.

Zitten er ook bronnen van VO content in Magister

Jazeker. Naast standaard leerplannen vanuit de grote uitgevers staan de eerste VO content stercollecties ook gereed. De ingrediënten die in deze Stercollecties worden gebruikt zijn ook los vindbaar en te gebruiken als bron.

Waarom moet ik zoveel gegevens invullen bij bronnen als ik een bron toevoeg?

We realiseren ons dat het vullen van de bronnen de eerste keer een tijdrovende klus is. Maar door alle metadata (extra informatie) goed en zorgvuldig te vullen, creëert u omvangrijke bibliotheek van bronnen waar de hele school gebruik van kan maken. En u zorgt ervoor dat de zoekfunctie (filteren) binnen magister.me op uw school optimaal werkt. Een mappenstructuur is dan niet meer nodig.

 

Terug naar boven Terug naar boven