Skip navigation MENU

Geplaatst op 07-05-2018 in Nieuws.

Profielpagina – Accountbeheer door gebruiker

 

VANAF 7 MEI NIEUWE PROFIELPAGINA IN MAGISTER

Vanaf 7 mei is er een nieuwe profielpagina beschikbaar in Magister (versie 6.1.25 en 5.7.25). Onder andere docenten, leerlingen en ouders kunnen op deze pagina hun eigen Magister account beheren. Hiermee gaat er een lang gekoesterde wens van onze gebruikers in vervulling. De aanpassing van de profielpagina is ook belangrijk om te voldoen aan de eisen en richtlijnen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) die per 25 mei aanstaande van kracht is.

Beveiliging van uw informatie

Met de profielpagina biedt Magister een betere (hoger niveau) informatiebeveiliging die in lijn is met de eisen die gesteld zijn vanuit de AVG. De gebruiker kan voortaan zélf zijn wachtwoord instellen en actieve connecties met verschillende apparaten beheren. Een bijkomend voordeel is ook dat de beheerlast bij de onderwijsinstellingen met deze nieuwe functionaliteit omlaag gaat.

Functionaliteiten profielpagina

Alle gebruikers in Magister-IAM (Identity & Access Management) krijgen met de implementatie van de profielpagina standaard zelf controle over de toegang tot hun gegevens via Magister. Uiteraard kan een onderwijsinstelling ook nog steeds kiezen voor centraal beheer van wachtwoorden voor specifieke gebruikersrollen.

De profielpagina heeft de volgende functionaliteiten:

  • De mogelijkheid om het wachtwoord te beheren / wijzigen.
    Let op: Het wachtwoordbeheer is niet voor de gebruiker beschikbaar als:

    • De gebruiker wordt ingelogd via een externe Identity Provider, bijvoorbeeld ADFS;
    • De (applicatie)beheerder met de ‘Toon wachtwoord vergeten optie = Uit’ heeft aangegeven dat de link ‘Wachtwoord vergeten’ niet getoond wordt in het inlogscherm.
  • De gebruiker kan in één keer de actieve sessie met verschillende apparaten beëindigen. Dat geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld een verloren telefoon de toegang tot de data vanuit Magister te ontzeggen.
  • Inzage in de recente inlogactiviteit per datum/tijd en apparaat wordt later opgeleverd.
    Met deze functie kan de gebruiker zelf beoordelen of er mogelijk sprake is van onrechtmatige toegang. Immers hij/zij kan dat het beste beoordelen.
  • Ook de mogelijkheid om een e-mailadres toe te voegen voor de notificatie van wachtwoord­wijzigingen en inlogpogingen wordt later geleverd.

Op termijn zijn we van plan een vereenvoudiging door te voeren waarbij het vinkje ‘Toon wachtwoord vergeten’ komt te vervallen, zodat alle gebruikers zelf hun wachtwoord kunnen beheren. Vanzelfsprekend blijft bij toegang via een externe Identity Provider het beheer van wachtwoorden in die Identity Provider en niet in Magister.

Meer informatie

Mocht u vragen hebben over deze wijziging, neem gerust contact op met Magister Support, zij helpen u graag.